Categorieën
Leefomgeving

Na windmolens en zonneparken: de goederentrein

Elke gemeente heeft ‘sluimerdossiers’. Onderwerpen voor de verre toekomst. Niemand houdt er echt rekening mee. Totdat ze ineens op tafel liggen en er niets meer aan veranderd kan worden. Dan blijkt dat er, goed verstopt voor de burgers, stiekem jarenlang aan gewerkt en gelobbyd is.

Neem het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking Betuwelijn (RONA). Klinkt mooi, maar het is gewoon een in Lochem gevestigd lobbyclubje dat zijn uiterste best doet om een nieuw aan te leggen goederenspoorlijn buiten haar stadgrenzen te houden. Terecht, want het donderend geraas van (dagelijks) 36 lange goederentreinen door je tuin is geen pretje.

Gelukkig weet het RONA ook precies waar die herrie beter tot zijn recht komt: In Berkelland. Om precies te zijn, langs de N18. Dat heeft RONA slim bekeken, want zij zien natuurlijk ook dat hun buurgemeente de deuren wagenwijd hun opengezet voor windmolens en zonneparken, dus een extra spoorrails kan er ook nog wel bij. En slaapproblemen hebben de Berkellanders straks sowieso al.

RODA ziet het wel zitten: “Binnen 200 meter van het huidige spoor wonen circa nu 65.000 mensen, in de buurt van de door ons voorgestelde Noordtak langs de N18 zo’n 6.000. Het aantal mensen met slaapverstoring zou daardoor kunnen dalen van 6.500 naar zo’n 600.”

Ver van uw bed? Het RONA zat begin dit jaar nog aan tafel bij het ministerie en heeft en ronkende brief gestuurd aan staatssecretaris Van Veldhoven. Zat onze perronchef Van Oostrum daar ook? We gaan het zien. Het suddert en het pruttelt. Als u straks ineens wakker wordt van de trein weet u: ik bent 1 van de 600 gelukkigen!

www.gelderlander.nl